Za nami kolejny cykl zajęć prowadzonych w Piwnicy Powszechnej. Poniżej przedstawiamy krótki raport z lekcji języka polskiego, które niezmiennie cieszą się dużym zainteresowaniem pośród naszych gości z Ukrainy. Zajęcia prowadzone są za darmo przez wolontariuszki i wolontariuszy, zazwyczaj naszych klubowiczów, ale też osoby nie związane bezpośrednio z Klubami. W czasie wakacji prowadzone będą dwie grupy kursowe, dwa razy w tygodniu. Więcej o nich dowiedzieć się można odwiedzając Piwnicę.
Sprawozdanie z kursów języka polskiego prowadzonych w Piwnicy Powszechnej od września 2022 do czerwca/lipca 2023
Prowadziliśmy jako wolontariusze pięć kursów, a w ostatnim okresie sześć. Na kursach nauczali: Kurs 1. Maria Skrzyńska, kurs 2. Anna Niżegorodcew, kurs 3. Ewa Piekarska, kurs 4. Szymon Pogwizd, kurs 5. Piotr Kurdziel i kurs 6. Maciej Smoczyński. Zastępowały nas sporadycznie Mariola Jakubowicz i Sonia Kobrinska. Spotykaliśmy się z naszymi kursantami raz lub dwa razy w tygodniu po 2 godziny lekcyjne. Poziom naszych kursantów był początkujący lub średniozaawansowany. Ponieważ nie prowadziliśmy testów plasujących, na jednym kursie spotykali się kursanci początkujący i bardziej zaawansowani, z wyjątkiem dwóch kursów, Kurs 4 był jedynie dla zupełnie początkujących, a Kurs 6 dla średniozaawansowanych.
Każdy z lektorów dobierał sobie podręcznik lub inne materiały nauczania i opracowywał własny program autorski. Nie przeprowadzaliśmy testów osiągnięć na końcu kursów, a więc nie możemy określić ilościowo rozwoju wiedzy i sprawności językowych u naszych kursantów. Na podstawie naszych obserwacji wynika, że kursanci przeważnie pozostali na poziomie A (podstawowym). Prawdopodobnie z wyjątkiem kursu 6. Frekwencja na kursach była bardzo zmienna, od 2-3 osób do 20, zarówno pomiędzy kursami, jak i na jednym kursie w trakcie jego trwania. Trudno określić, od czego to zależało. Prawdopodobnie od sytuacji życiowej naszych kursantów, ponieważ niektórzy z nich wyjeżdżali do Ukrainy, niektórzy kilkakrotnie. Niektórzy kursanci zmieniali kursy, ponieważ jakaś grupa lub lektor bardziej im odpowiadał, czy też bardziej odpowiadały im dzień i godzina kursów. Niektórzy przerywali kursy z powodu podjęcia pracy lub nauki.
Oto bardziej szczegółowe sprawozdanie z Kursu 2. Średnia frekwencja wynosiła 7 osób, certyfikaty uczestnictwa odebrało 9 osób., wśród nich były jedynie 2 osoby, które rozpoczęły kurs we wrześniu. Odbyło się 74 spotkań, czyli 148 godzin lekcyjnych oraz cztery wydarzenia: „Andrzejki”, wykład jednej z kursantek, Ałły Babkowej pt. „Translingwizm”, wycieczka na Wawel na wystawę „Ekspresja lwowska” i zakończenie roku szkolnego. Oprócz nauczania słownictwa i gramatyki, opracowałam autorski program „Historia Polski w pigułce” i prezentowałam go na zajęciach. Kursanci otrzymali wydruk prezentacji w formie broszury, jako upominek na zakończenie kursu.
Z całego roku nauki języka polskiego można wyciągnąć następujące wnioski:
- Kursy języka polskiego prowadzone w Piwnicy Powszechnej stanowiły wyzwanie, lecz okazało się, że motywacja lektorów i kursantów była ogromna, co z pewnością przyczyniło się do ich sukcesu.
- Można się zastanowić nad kontynuowaniem kursów w następnym roku szkolnym w formie miesięcznych modułów, zarówno obejmujących nauczanie słownictwa, gramatyki i funkcji językowych, jak i kultury i historii Polski. W tej formie być może udałoby się zapewnić stałą frekwencję osób zapisujących się na określony moduł. Wówczas moglibyśmy bardziej szczegółowo określić, czego nauczyliśmy naszych kursantów.
- Niezależnie od nauczanej wiedzy i sprawności językowych, z pewnością nasze kursy charakteryzowały się atmosferą otwartości i życzliwości w stosunku do przychodzących na nie osób, będących uchodźcami wojennymi. W tym widzimy największą wartość tego przedsięwzięcia.
Anna Niżegorodcew, Koordynatorka kursów języka polskiego w Piwnicy Powszechnej
Fot. Sonia Kobrinska