Spotkanie z ks. prof. Janusz Lemańskim w Słupsku


Chrześcijańskie wezwanie do wyrzeczenia się przemocy to temat dziewiątego spotkania Klubu „Tygodnika Powszechnego”, które odbyło się 17 października 2018 r. Gościem był ks. prof. Janusz Lemański biblista z Uniwersytetu Szczecińskiego. Uczestników spotkania w tematykę wprowadził Michał Rychert krótką prelekcją pt. „Zapomina Ewangelia czyli Dobra Nowina o odrzuceniu przemocy”.

Ks. prof. J. Lemański ukazywał nam krok po kroku, że nie tylko Nowy Testament, ale cała Biblia konsekwentnie, od pierwszych stron, sprzeciwia się przemocy, wskazując na prymat życia i miłosierdzia. Bóg staje po stronie ofiar upominając się o krew Abla (zob. Rdz 4,10) chroniąc jednocześnie Kaina przed zemstą. Innym wyrazem dezaprobaty Boga wobec przemocy jest postać Lameka, który był gotów zabić człowieka dorosłego, jeśli go zrani, i dziecko jeśli mi zrobi siniec! (por. Rdz 3,23). Jego ród kończy się, co możemy odczytać jako znak, że Bóg nie chce aby przemoc była kontynuowana.


W postawie Jezusa nie znajdziemy niczego co usprawiedliwiałoby przemoc. Na zarzut, że Jezusowi też zdarzało się sięgać po przemoc, np. gdy sporządziwszy sobie bicz ze sznurków, powypędzał baranki i woły, a stoły powywracał (por. J 2,15; Mt), ks. Lemański wskazał na ważny szczegół, że Jezus nie użył przemocy wobec osób, a bicz, który sobie sporządził był użyty jako narzędzie pasterskie, a nie narzędzie przemocy.
Niezwykle ciekawa była przedstawiona przez ks. profesora interpretacja piątego przykazania. Wbrew dotychczasowej interpretacji, hebrajskie „racach”, które tłumaczono jako zakaz mordowania (bezprawne odebranie życia), a nie zabijania (usankcjonowane prawem odebranie życia – kara śmierci), jest wezwaniem, aby właśnie powstrzymać się od zabijania, nawet jeżeli prawo daje człowiekowi taką możliwość.
Gdy pytamy o przesłanie biblii w sprawie przemocy, kluczem hermeneutycznym jest pierwszeństwo logiki miłosierdzia nad logiką prawa i życia nad śmiercią.

 

comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.